Danske Billedbureauer .dk - Billeder


 
 

Royalty-fri arkivbilleder til salg


Royalty-fri arkivbilleder sælges i dag som stock billeder fra mange billedbureauer

Der har været en rivende udvikling inden for tilgangen af arkivbilleder gennem de seneste 10-15 år. Efter at verden havde set fremkomsten af billedbureauer, der ofte byggede på billedarkivet hos en enkelt fotograf med pionerånd, så blev der dannet billedbureauer, som havde andre udgangspunkter. Disse var ofte knyttet til store dagblade, der havde brug for at have pressebilleder i deres eget fotoarkiv, og som efterhånden skabte en sideløbende forretning ved at sælge brugen af billederne ’ud af huset’. Det har også været store mediehuse som National Geografic, der opbyggede egne billedarkiver.

De eksterne brugere fik kun lov til at bruge billedet til et bestemt formål og måtte betale en royalty for det. Størrelsen af denne royalty afhang af, hvilket oplag billedet skulle trykkes i, hvilken størrelse det ville blive bragt i, og til hvilket formål billedet blev brugt. Et forsidebillede på et magasin ville for eksempel koste meget mere end et billede, der blev gengivet i kvart sideformat inde i publikationen.

Hvis publikationen skulle genoptrykkes, så skulle der betales yderligere royalty, hvis ikke genoptrykning indgik i den oprindelige kontrakt med billedbureauet. Sådan brug af arkivbilleder foregår stadigt i rigt mål, både i Danmark og i resten af verden, for der er en række fordele forbundet med den for kunden. Men nu videre til de billeder, der kun betales afgift eller royalty af én gang, som lidt misvisende betegnes royaltyfrie billeder.

I dag optræder denne anderledes form for arkivbilleder, de royaltyfri arkivbilleder (skrives lidt forskelligt: royaltyfrie arkivbilleder, royalty-fri arkivbilleder, royalty-frie billeder, royalty-free eller RF billeder). Når et billedbureau averterer med royaltyfrie arkivbilleder til salg, så kan kunden ved at købe sådan et billede bruge det lige så meget vedkommende ønsker. Så umiddelbart vil det være en fordel, især for den lille virksomhed. Samtidig så slipper kunden for at skulle holde hus med, hvilken anvendelse og hvilket oplag.

Til gengæld kan kunden regne med, at det pågældende billeder er købt på samme vilkår af hundreder eller måske tusinder af kunder, og at billedet kan være solgt sådan over hele jorden, både online og på billed-cd’er. Med andre ord ved kunden aldrig med royalty-frie stock billeder, hvor meget de har været brugt. Det vil man som regel kunne få oplyst hos billedbureauet ved køb af retten til at bruge billeder, der ikke er royalty-frie. Disse betegnes i øvrigt som rettighedsbeskyttede billeder, eller RM for royalty managed billeder.
En særlig forretningsmodel for royalty-fri arkivbilleder er, at de ofte sælges i en abonnementsordning. I nogle tilfælde som microstock, for minimale priser og med billederne hovedsageligt leveret af amatørfotografer.

 

 

 

www.DanskeBilledbureauer.dk

 
.